måndag 8 augusti 2011

back a yard

Inspirerad av morgoncykling på happymtb ställde jag klockan på tio i för tidigt i dag, för att ge mig ut på picnic på Kärsön.


Väderleksprognosen sa sol och den stack fram lagom till att jag passerade Tranebergsbron på väg mot dagens första mål...


...Fornstigen. Väl framme behagade solen att gömma sig igen utan att driva bort morgonfukten från stigarna. Jag har cyklat Fornstigen några gånger nu, men trots det ger varje ny vädertyp ett helt nytt intryck av stigen.


Vid Lunda ungefär finns det en p-plats och en gammal skylt som pekar på en badplats, den stigen följde jag idag. Den börjar med en liten skogsväg följt av 200 meter tvättbräda.


Morgonfukten hade övergått i regn vid det här laget, men trots det var det torrt under träden.


Badplatsen, som snarare var en före detta badplats, låg i en liten vik med en sandstrand, värd att lägga på minnet de dagar när det är soligare än idag.


Efter att jag lyckats cykla tillbaka upp igen och kommit någon kilometer insåg jag att bänken hade varit perfekt picnic-plats eftersom träden skyddade mot regnet, och jag redan hade gett upp tanken på att sitta på Kärsön som var tanken när jag cyklade iväg i solen några timmar tidigare.


En högljutt klagande mage som inte fått någon frukost gjorde att jag styrde min något skitiga cykel hemåt. Här någonstans lyckades jag skrämma upp en älg som stod precis vid stigen. Vet ni hur stora älgar är på en meters avstånd?


Det blev inte som jag tänkt mig utan jag blev blötare, cykeln skitigare och leendet större.


Queso de Cabra tillsammans med vitlöksalami och tomat smakar precis lika bra på bakgården. Det blir att ställa klockan ännu tidigare nästa gång för att fånga soluppgången.

4 kommentarer:

  1. Imorse? Jag blir alldeles förvirrad när jag läser sånt här innan kaffet. Skönt med morgonrundor, men jag är måttligt sugen på regn för tillfället.

    SvaraRadera
  2. Über-kalas!

    Fast Fornstigen ligger på Lovön om man skall vara grinig ;)

    Det finns ngr riktigt fina stigar norr om vattenverket som en bonus på Fornstigen, rekommenderas! Bra startpunkt är en parkering med spårinfo som finns mellan Norrby och Dyviken, syns på Gröna kartan men inte på Google maps tyvärr.//Bruce

    SvaraRadera
  3. Ha, det stämmer ju faktisk, grejen var att jag siktade på frukost på Kärsön efter att ha cyklat Fornstigen. Ibland skriver jag för snabbt!

    SvaraRadera
  4. Ska kolla upp dom där extrastigarna, tack för tipset. Jag är glad att jag hittade ner till badplatsen, det såg dessutom som om man skulle kunna ta en annan stig ner eller upp från den. Ska forska mer någon dag när det inte regnar.

    SvaraRadera