söndag 5 juni 2011

ninjasvart mtb i Hemus

Min nya cykel kom förra veckan och jag inte haft tid att cykla på den. S skulle inte cykla med runt Siljan vilket gjorde att det gick att få med den nya ninjasvarta cykeln till Mora.


Jag valde att ta en sväng på det motionsspår i Hemus som är till för mountainbike. Jag hade blivit varnad på happymtb att det inte var så kul. Fel. Det var kul, iallafall om man vill cykla fort upp och ner på sandig tallhed. Gårdagens Siljan runt satt uppenbarligen kvar i benen för jag hade 165 i puls från start till mål. Utöver korta branta backar bjuder spåret på fin natur där det slingrar sig runt en å, samt lite vacker utsikt.


Cykeln då? Den är trygg och stabil, utan att för den skull vara tråkig. Bra snärt på platten och i böljande stigar. Den har en tendens att lätta framhjulet vid branta backar, vilket bör kunna åtgärdas med en något längre styrstam vilket jag ändå behöver. Bakdämparen är väldigt följsam, och just nu något för mjukt inställd. Nedför stökiga stigar var den helt fantastisk, det var inget att tveka på, bara släppa på och styra dit jag ville. Nöjd!

Konditionen? Jag får nog vila mig i form till nästa helgs Lida Loop. Jag cyklade 12 km på 50 minuter, med hög puls och intensitet, varav en del kanske ska tillskrivas att jag cyklade fem timmar igår. Med samma tempo och sex mil runt Lida kommer jag runt på 4:10, vilket är långsammare än jag vill, dessutom klarar jag nog inte samma intensitet i sex mil. Det behövs fler mil i benen innan det släpper i skogen tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar