söndag 5 juni 2011

siljan runt i present

Jag fick Siljan runt och en middag i present av mina vänner J och H. Bästa delen av Siljan runt delen av presenten var att J fick cykla med runt. Vi valde mellanversionen, den som bara går runt Siljan.

När jag vaknade var det redan 17 grader och solsken. När vi kom till start var det över 20 grader varmt. Ren propagandacykling om det inte hade varit för att J hade en buckla i både fram och bakdäck. Mycket mystiskt fel som uppkom vid däcksbyte. Som tur var en service-bil beställd till Garsås där vi kunde mumsa korv under tiden som däcken byttes ut.


Med pigga ben och mindre bucklor i däcken fortsatte vi mot Rättvik och slakmotan som idag förstärktes av den motvind som jobbat emot oss hela vägen. Mina pigga ben gjorde att jag sprätte uppför backen förbi en hög cyklister. När jag väntade in J lyckades jag missa honom och fick cykla om samma personer igen. Jag hittade J väntades längst upp och efter en liten paus som gjorde att vi bli omkörda fortsatte vi. Här blir det klart brantare och jag körde för tredje gången om samma gäng.


Det är otroligt vackert nästan hela vägen ner till Leksand, sen får man slåss mot motvind från Siljansnäs hela vägen Gesunda, på något tråkigare vägar. Skog, slakmotor och motvind. Fortfarande pigga ben. Rullsnitt på 25 km/h är inte så snabbt men det kändes otroligt bra i benen, och en snittpuls på 131 visade att jag inte jobbade ihjäl mig.


Vi hemkomst blev vi först bjudna på isterband med dillstuvad potatis, samt en rabarberpaj. Efter lite snabb vila fortsatte vi, nu förstärkta av en av S kompisar, upp till J, H och lilla C för vin och grillad kyckling. Svårt att se en bättre dag, kväll och natt. Tack för den fina presenten.



2 kommentarer:

  1. Bra trampat. Det ska nog bli en riktig cyklist av dig med tiden. Även av mig förhoppningsvis.

    PS 29,5 km/h i rullsnitt på 60-milaren.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas ju. Då börjar jag med att sikta på 29,5 km/h, sen på 60 mil.

    SvaraRadera