söndag 12 juni 2011

på jakt efter Erskine

Lördag är kulturdag, därför gav jag mig av mot Lovön och Fornstigen (skapad som vandringsled i mitten av 70-talet av kyrkoherde Bengt Thure Molander) för att leta rätt på Ralph Erskines hus "Lådan". Fornstigen används numer också som mtb-led.


Lådan står några km in på Fornstigen om man cyklar motsols, med utsikt över en åker. Mystiskt litet hus som är uppbyggt tillsammans med arkitekten på Lovön, när det ursprungliga huset som låg i Lissma hade förfallit. Det är litet, ändå bodde familjen Erskine där (i Lissma) i fyra år, med två barn.


Jag körde bara en mindre del av Fornstigen för att känna på nya cykeln. Jag klev på asfaltsvägen nästan nere vid Prästvik, insåg att motvinden var lite för elak och vände in i skogen igen vid FRA för att cykla tillbaka på Fornstigen.


Eftersom S hade bullar i väskan, och kaffe hade utlovats av N, blev det mindre träning och mera utflykt. Kroppen är trött, vet inte om det är förra helgens cykling som sitter i, eller om det är något annat. Melon satt fint i värmen.

2 kommentarer:

  1. Aha, var det det var. Funderade lite på vilken stackare som hade sitt hus mitt på leden.

    SvaraRadera
  2. Stackare - det är väl helt ok start på cykelpendlingen...

    SvaraRadera